משרדי ההמשלה מציגים: אנחנו לא יודעים לנהל משבר

משרדי הממשלה מציגים: ככה לא מנהלים משבר.

לפני מספר שבועות החליטו במשרד הבריאות לפתוח את מערכת החינוך מחדש, רק לכיתות י״א- י״ב, ורק לכיתות א׳-ג׳.

ההחלטה תפסה את משרד החינוך בתדהמה.

״לא התכוננו, אנחנו לא מוכנים, מה הנהלים?״

מי שניהל בחייו משברים שאל את עצמו ״מה הם עשו שם במשרד החינוך במשך חודשיים?

למה הם לא הכינו תרחישים וסימולציות?״

המפתח לניהול משבר נכון הוא לפני שהוא מתרחש, במקרה של משרד החינוך, בחודשיים מרגע ההשבתה של מערכת החינוך.

הניהול אמור לקרות לפני המשבר:

מכינים תסריטים, מחלקים תפקידים כשהמשבר יפרוץ, עושים סימולציות, ואז בזמן המשבר, כשהדופק גבוה והלחץ בשיאו, שולפים את התכניות עליהן התכוננו מראש ומקבלים החלטה.

נכון, את משבר הקורונה אי אפשר היה לצפות, אבל בשנייה שנסגרה מערכת החינוך, היו צריכים ראשיה להתכנס ולהכין תרחישים:

  1. מה עושים אם המערכת לא חוזרת ללימודים כלל.

  2. מה הפעולות שעושים אם רק חלק מהמערכת חוזרת, ומה ההשפעות של פעולות אלה

  3. מה יקרה אם כל המערכת חוזרת ואיך מתכוננים לתסריט שכזה

העובדה שההודעה על החזרה תפסה את מערכת החינוך בלי מוכנות מינימלית, מלמדת על שני דברים:

  1. הם לא עשו כלום במשך חודשיים מבחינת הכנה.

  2. מנהלי בתי הספר (לפחות באזור בו אני מתגורר) לא חיכו להנהלת משרד החינוך ופעלו לבד: הכינו את הכיתות, ידעו איך לנהל את בתי הספר שלהם ואת המורים, וידעו לתקשר היטב עם ההורים. מי שהבין שבית הספר שלו לא ערוך, קיבל החלטה לבד כיצד לפעול.

אגב, משרד החינוך לא לבד בחוסר היכולת להתנהל נכון במשבר- משרד האוצר, שממשיך להתנהל רגיל ולגרור רגליים, הוא דוגמא עוד יותר רעה לאפס יכולת להתאים את עצמו לזמנים משתנים.