top of page

הדרך הטובה ביותר להצבת מטרות

נכון גם אתה בסך הכל רוצה להרגיש כבר טוב יותר? שהימים יעברו והחטופים יחזרו, הכל ייגמר ויהיה כבר טוב? אתה לא לבד. כשאתה מרגיש שמישהו אחר קובע מה יקרה איתך זה מעצבן, מתסכל ואפילו מייאש. אבל יש גם דרך אחרת. לפנייך שיטה מהירה וקלה ליישום, שתעזור לך לקדם יותר ימים טובים שלך, להגדיל אותם ולהניע אותך. אגב השיטה הזו עובדת עם מנהלים, ספורטאים, עצמאים, מפקדים בצבא, ובעצם עם כולם. הבסיס: לפעול, או כמו שאמר צ׳רצ׳יל: Take action. Today. כולנו מחכים שיהיה טוב, אבל מבחינת חוסן מנטלי והתאוששות מנטלית, זו טעות לחכות. אנחנו צריכים לפעול. אחד התוספים המנטליים הטובים ביותר הוא קביעת מטרות. שני דברים חשובים מאוד כשמדובר במטרות: האחד הוא המוטיבציה שלך להשיג את המטרה שהצבת, אם היא לא באמת חשובה לך, תוותר עליה בקושי הראשון שיהיה בדרך. הדבר השני הוא תחושת המסוגלות, כלומר עד כמה אתה מאמין שאתה יכול להשיג את המטרה שהצבת. מוטיבציה ומסוגלות כשהמצב המנטלי ירוד, זה משפיע הן על המוטיבציה והן על תחושת המסוגלות. מוטיבציה: רמת הרצון שלי להשיג משהו. מסוגלות: עד כמה אני מאמין שיש לי את היכולות להשיג את אותה מטרה. הצבת מטרות דווקא כשקשה בתקופות קשות ומטלטלות אנשים לא רוצים להציב מטרות ״עזוב אותי, תן לעבור את היום״, אבל דווקא בתקופות כאלה קריטי להציב מטרות, גם כדי להניע את עצמנו וליצור מוטיבציה פנימית, וגם כדי לא לבזבז זמן יקר על מעבר וזיגזוג ממטרה אחת לאחרת בלי להגיע לאף אחת מהן. אנחנו רוצים שיהיה לנו משהו לקום למענו בבוקר. זכות הבחירה יש לנו את האופציה לחכות בלי לעשות כלום, וישנה את האופציה להתחיל לנוע ולעשות בעצמנו. מה אתה בוחר? להיות חסר אונים או לזוז קדימה? מטרות לתקופות קצרות קשה לך כרגע לחשוב על מטרה ארוכת טווח וגדולה? לא נראה הגיוני לחשוב על חזון גדול? אין בעיה, בוא נחשוב על מטרות קטנות. לחודש אחד קדימה, ואם גם זה נראה רחוק, בוא נציב מטרות לשבוע.

הצבת מטרות
הצבת מטרות

״אבל עולות לי מחשבות שליליות...״ גם לזה יש פיתרון מה עושה לך טוב יותר, מחשבות שליליות או חיוביות? ברור שמחשבות חיוביות גורמות לנו להרגשה טובה יותר. אז כשעולות מחשבות שליליות, תעצור ותשאל- ״זה עוזר לי? מה עדיף לי? לחשוב רע או לחשוב על טוב?״ בדרך הזו אתה משתלט על המחשבות השליליות, מגדר ומגביל אותן, ומאפשר למחשבות חיוביות לגדול ולתפוס יותר מקום. השיטה ב- 3 צעדים פשוטים: 1. פרק את המטרות שלך לצעדים קטנים. לא צריך מטרות גדולות, צריך צעדים קטנים. 2. ״תחגוג״ הצלחות. כשמשהו מצליח לך, אל תיקח את זה כמובן אליו. כשאתה מגיע למטרה, אפילו כזאת שנראית לך קטנה, תהנה מהשגתה. 3. נקודת המפתח: תקפיד על הצבת מטרות בצורה נכונה. נקודת המפתח: הצבת מטרות בצורה נכונה איך מציבים מטרה בצורה נכונה ומקדמת? עושים זאת על פי הכללים הבאים, אותם היטיב להגדיר פרופסור מיקי בר- אלי בספרו המעולה BOOST: 1. קרבת המטרה: מטרה צריכה להיות מוגדרת בזמן. שיהיה לה תאריך יעד מוגדר. לא ״בעתיד״ ולא ״בחודש הקרוב״ אלא הגדרה מדויקת של תאריך היעד.

2. מטרה צריכה להיות ספציפית, מדידה. שיהיה ברור מאוד אם היא הושגה או לא.

״להשתפר״ זה לא מדיד, אבל לעומת זאת ״להגיע מציון 40 לציון 90״ זו הגדרה ספציפית ומדידה.

3. לא קלה מידי ולא קשה מידי. שלא יהיה לך מאוד קליל להשיג אותה,

כי זה לא יאתגר ואפילו ישעמם. מצד שני שלא תהיה מטרה קשה מידי להשיג אותה כי אז תתייאש מהר.

4. שממש תרצה אותה. בר אלי מכנה זאת ״קבלת המטרה״. הצבת מטרות גורמת לנו לפעול מתוך תחושת ייעוד. כשיש מטרה יש לנו למה לקום בבוקר, יש לנו לאן לשאוף השבוע, יש לנו משהו שאנחנו רוצים החודש, ואולי אפילו יווצר לך חזון אישי, חלום אישי ארוך טווח. אל תיתן לימים לעבור סתם, אל תיתן למציאות לנהל אותך, נהל את העתיד שלך בעצמך. השיטה היעילה ביותר מפורטת כאן למעלה, ואני מבטיח לך שאם תפעל לפיה, תשיג מטרה אחת אחרי השנייה בצורה אפקטיבית ושיטתית.

bottom of page